ילד שהוריו לא מחנכים אותו לתורה ומצוות, מצות החינוך מוטלת עליך, ויש לך להשתדל בכך ולעזור לילד הזה במה שאפשר, ובכך להוציא יקר מזולל, דהיינו עובד ה’ מתוך בית אשר לא עבָדוֹ.

מחלוקת בין אימך ואשתך, הלכה כאשתך, רק לא לפגוע באמא.

ואם האמא חכמה, היא כבר תוותר לכלתה, למען שלום ביתו של בנה, ולעולם היא לא תראה שיש מחלוקת בינה לבין כלתה, דבר שיעמיד את בנה במצב לא נעים.

לעולם יהא אדם ערום ביראה”, צריך להיות חכם ולא צודק במיוחד בענייני שלום בית.

אם האשה כועסת על משהו – תוותר! תאמר לה “את צודקת”, גם אם אתה בטוח שהיא לא צודקת. בשלום בית תמיד צריך לוותר ולוותר כמה שיותר.

שעיר לה’ ושעיר לעזאזל צריכים להיות שווים בגדלם ובמראם וכו’. וכן בכל מצוה, חלק מההידור הוא שלא יהיו גדלים ודגמים שונים ומשונים, אלא בסגנון אחיד.

לכן גם באוצר הספרים (ספריה) כדאי לסדר הספרים לפי גדלם כי זהו הנוי, ולא קטן בין שני גדולים ולהפך.

ר’ עקיבא עבר בין הבתים לאסוף צדקה, הגיע לבית אחד ושמע מבעד לדלת את האב אומר לבן ללכת לשוק להביא ירק של אתמול.

ר’ עקיבא דילג על הבית כי הבין שמדובר בקמצן שלא יתן, וכשחזר פגש את אותו האב ששאל אותו מדוע דילג עליו.

ר’ עקיבא הסביר לו שריחם עליו והלה השיב לו, שלעצמו הוא מצמצם אך במצוות הוא לא מצמצם, ושילך לאשתו והיא תביא לו חופן דינרים.

אשתו שאלה את ר’ עקיבא אם בעלה אמר חופן גדושה או מחוקה ור’ עקיבא לא ידע להשיב. היא נתנה גדושה ואמרה שאת ההפרש אם צריך היא תוריד מכתובתה.

ר’ עקיבא סיפר זאת לבעלה והלה התרגש מאוד והחליט להוסיף לה את ההפרש לכתובה.

רבינו אומר שיותר קל להחזיר בתשובה את הצעירים מאשר את המבוגרים.

ואף אנו נאמר כי קל יותר להחזיר בתשובה את החילונים מאשר את הדתיים, וזה כולל אותנו!

לכן צריכים הרבה תפילות שיפתח השם יתברך את גידי קשיות לבבנו ויזכנו לעבדו באמת.

אם אנחנו לא מרגישים את הזכות שזכינו בכל מה שה’ מזכה אותנו, הרי זו בעיה בנו וצריך לתקן את זה.

יתרון האור מן החושך” יתרון האור גדול יותר כשהוא בוקע מתוך החושך שאז רואים אותו טוב יותר.

דווקא כשיש רע, ל”ע, אז מרגישים יותר את הטוב שה’ מיטיב איתנו, ולפעמים אף זו כוונת השם יתברך לכתחילה, לייסר האדם כדי שיראה עד כמה היטיב עמו כשלא היו היסורין.

כי כשאין חיסרון אינו מבין מה היתרון ולא מרגיש בו, לכן יש להודות להשם יתברך על הכל ולהכיר בטובותיו ולהעריך אותן בכל עת.

בדור שלנו אדם חייב לשמור את עצמו שמירה מעולה, כי הסכנות הרוחניות אורבות בכל פינה ומכל עבר, שטן מלפנינו ומאחרינו, אין רגע בלא פגע ולא פסיעה בלא פשיעה.

הרבי ר’ שמחה בונים מפשיסחא אמר שעל היהודי לראות את היצר הרע תמיד כאילו רוצח עומד עליך עם גרזן, שהסכנה מיידית ותמידית, ואם אתה לא רואה זאת כך, סימן שהוא כבר התיז את ראשך חלילה.